1000 strålende soler

For en tid tilbake leste jeg meg halvveis gjennom romanen 1000 strålende soler, oppfølgeren til Drageløperen. Jeg har ikke lest Drageløperen, men noen har fortalt meg at den handler om eldre gutter som voldtar yngre gutter. Jeg stoppet å lese 1000 strålende soler sånn cirka like før ektemannen har latt kona si dø av sult.

To spørsmål dukket opp i hodet mitt i dag, mens en av vennene mine snakket om boka. Hun hadde nemlig akkurat samme inntrykk som meg. Hun avskydde boka. Det første spørsmålet er: Hvorfor leser folk sånne bøker, vet de ikke hvor jævlig verden er? Tror de at de skal lese en hyggelig bok og så har de uflaks og leser en bok om hvor jævlig mennesker kan være mot hverandre. Neida, jeg vet at det ikke er sånn. Boka er jo en bestselger og er sikkert anbefalt av vennene deres. Så folk sitter altså og koser seg med å lese beskrivelser av hvordan en ektemann tvinger kona si til å knekke tennene på å tygge småstein. Eller når en mulig betrodd og venn sviker to kvinner i nød på det groveste. Jeg måtte legge vekk boka, for jeg ble så sinna at jeg ønsket å fylle ryggsekken med ammunisjon og beltet med rifler og dra ned og skyte alle de jævlene som det sto om i boka. Og redde alle de stakkars menneskene i nød. Hva er galt med alle de menneskene som sitter og koser seg med slikt? Sitter dere og koser dere med beskrivelser av hvordan jødene ble plaget, sultet, slått, voldtatt og gasset i hjel før de ble brent i en ovn eller kastet i en grøft? Hva er galt med dere? Jeg kan skjønne det hvis dere bruker ondskapen til å jobbe opp en medfølelse som dere bruker for å hjelpe mennesker i nød, men hvis dere bare sitter hjemme i sofaen med et glass rødvin og leser bok etter bok om all jævelskapen i verden, hva i all verden er det dere tror dere gjør? Er det forventet av dere at dere skal kjenne litteraturen og si pene ting om forfattere som beskriver ondskap?

Det andre spørsmålet mitt er: Er det bare jeg som knytter den kulturen jeg leste om i boka til mantraet vi hører hver dag fra folk som ønsker seg en multikulturell hverdag? Hvilken del av kulturen i 1000 strålende soler er det som er så vakker eller lærerik at vi bør etterstrebe å inkludere den i vår egen kultur? Er det banking av kvinner, forråding av kvinner, tannknekking av kvinner, voldtekt av små gutter, skinnhellig tilbedelse av guder eller hva er det dere mener vi savner i vår kultur? Kan dere være så snille og være tydelige på akkurat hva det er i denne fremmede kulturen i disse bøkene som dere synes er så bra at vi også må praktisere den? Hvis dere i et par linjer i en av bøkene har funnet noe om å ta vare på familien, så skal jeg være med på å luke ut det og si noe hyggelig om det, men alt det andre jeg leste om i 1000 strålende soler er noe ordentlig jævelskap som jeg ikke vil ha inn i landet mitt. Mennesker som tenker sånn kan fortsette å bo der de bor. Vi kan heller med vold hente de stakkars barna og kvinnene som må utstå all volden i de patriarkalske samfunnene og ta de til Norge og så kan vi teppebombe alle jævlene tilbake til steinalderen eller til guden deres, hvis han vil ha dem. Ingen trenger slike svin i live, der gjør de bare ondskap. De er best døde.

Kan noen være så snill å forklare meg hvorfor dere koser dere med å lese om jævelskap og hvorfor dere vil inkludere jævelskap i kulturen vår?

Sindre Rudshaug

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til 1000 strålende soler

  1. Drageløperen handler ikke om eldre gutter som voldtar yngre gutter. Den handler om en gutts liv,og hvordan ting alt han har vært med på har formet han som menneske. En av handlingene i boka er at hans bestevenn blir voldtatt. 1000 strålende soler likte jeg, synes den var en fantastisk bok. Alt er ikke eventyr osm ender godt i romaner, det er fortellinger om menneskers liv. I folks liv er ikke alt bare godt, fint, flott, idyll. Det er også grusomme ting. Alle liker ikke alt, slik er det bare. En får finne den litteraturen en selv liker å lese. Eller en kan lukke øynene igjen fo rverden omkring og lese Ole Brum og vennene hans resten av livet… selv om den egentlig er ganske så tøff emosjonelt , den også med tanke på hovrdan Tussi føler seg mobbet og at det kun er en som framstår som den som kan tenke….

    –Jeg har forstått at folk leser for å bli berørt, jeg bare klarer ikke å sette meg i en situasjon der jeg kan nyte å lese om all den jævelskapen folk(menn) gjør mot andre(kvinner, barn, andre menn). Å skulle lukke øynene for verdens ondskap kunne jeg aldri tenke meg, det er bare vi som ser som kan gjøre noe. Hvordan kan man lese en slik bok uten å handle for å bedre situasjonen eller i det minste ønske å handle? Da tenker jeg man aksepterer ondskap/forvirring som noe man ikke kan gjøre noe med. En defaistisk holdning som jeg avviser. Kanskje noen må handle og andre kan akseptere nesten uansett?–

    Sindre

  2. Suttertutter sier:

    Det hadde blitt smått stell med kunnskap og forståelse for andres situasjon hvis alle skulle smilt og latt som om alle mennesker på jorda har det superbra. Synes det er flott at sånne bøker skrives, jeg, – da får man en realitetssjekk og innser hvor heldige vi er som bor i Norge. Det er farlig å skjære alle over samme kam også, – såvidt jeg vet er det ikke alle nordmenn som drikker seg drita hver kveld i syden og spyr utover resturantbordet? Men det er den oppfatningen mange spanske, italienske, greske og tyrkiske kelnere har av oss nordmenn. Trist hvis man ikke kan se nyansene.

    –Å smile og late som er jo det motsatte av hva jeg beskriver. Er en bok som beskriver jævelskap bare en ”realitetssjekk”? Hvordan kan man lese realitetsjekk etter realitetssjekk uten at det gjør noe med deg? Om å se nyanser: Beskrivelsen av menn i 1000 strålende soler gir lite rom for nyanser. Majoriteten er avskyelige individer, enten de er forrædere, voldsutøvere, hyklere eller passive deltagere. Jeg forstår litt om hvem du er når du sammenlikner det å drikke for mye med det å være en jævel mot andre. Jeg skjønner litt mer nå. Takk for innspill.–

    Sindre

Legg igjen en kommentar

