Er det 1. april i dag? Syklister mot enveiskjøring skal lovfestes!

Vegdirektoratet og samferdselsdepartementet søker hjelp hos justisdepartementet fordi politidirektoratet har uttrykt skepsis mot å la syklister få kjøre mot kjøreretningen og dermed mot bilene i enveiskjørte gater. For det første er dette svært farlig, selv om syklene er smalere enn biler og kan kjøre sikksakk mellom. Hvorfor ikke åpne for scootere og motorsyklister også. Det kan bli spennende hvem som vinner kampen i gata. Hvem har ansvaret i tilfelle kollisjon? Vi vet svaret – bilistene har objektivt ansvar. Jeg kan ikke med beste vilje tro at andre enn politikere og byråkrater uten gangsyn har fremmet et så idiotisk forslag. Har syklister lyst å sykle sikksakk mellom bilene mot kjøreretningen alle sammen? Det er selvsagt noen som driver slik russisk rulett i dag, men å lovfeste det? Markere at dette er fornuftig?

Sindre

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

5 svar til Er det 1. april i dag? Syklister mot enveiskjøring skal lovfestes!

  1. BurnieBerit sier:

    Neimenisvarteste da? De er på hjul, de er ergo kjørende og de får holde seg til trafikkregler som bilene må forholde seg til – de er jo pålagt å gå av sykkelen og GÅ over gangfelt også, selv om vi ofte ser at det slett ikke skjer. Det har vært et par ganger jeg har med vilje lagt meg langt til venstre i enveiskjørt når jeg fikk syklist mot meg, for å få ham opp på fortauet. Stygge blikk får digre glis tilbake i retur fra meg, jeg driter i om de blir sure. Ingen skal få meg til å slippe en syklist mot meg i enveiskjørt. Phøh!

  2. amavel sier:

    Syklister som kommer mot i enveiskjørt gate er kjempeekkelt! Hjernen min er ikke innstilt på slikt, og når det skjer skvettter jeg og blir stresset. Mer stress i trafikken er sannsynligvis ikke det vi trenger mest.

  3. Sindre Rudshaug sier:

    BurnieBerit: Jeg gjør som deg, lager mest mulig jævelskap for syklistene for å skremme dem på rett kjøl hvis de ikke overholder trafikkreglene. Prøver å se litt syk ut også når jeg smiler etter drapsforsøkene:))))

    amavel: Mer stress i trafikken og uoversiktlige forhold med motstridende regler er nok ikke det vi trenger mer av nei. Har byråkratiet begynt å leve sitt helt egne liv? Gleder meg til å høre hvilke politikere som backer denne ideen. Kanskje det har skjedd i kaoset mellom ministerbytter:)

    Sindre

  4. kungfuz sier:

    Putt en hjelm på hodet og du blir udødelig.
    Så vidt jeg husker fra min bardom skal det stå et skilt (blått skilt med hvit pil) som indikerer at dette er en envieiskjørt gate.

    Problemet ligger i språket.
    Å bevege seg med en traktor, er å kjøre.
    Å bevege seg med en bil, er å kjøre.
    Å bevege seg med vinger, er å fly.
    Å bevege seg med en gåstol, er å gå.

    Men å bevege seg med en sykkel? Ingen av delene. Man sykler.

    Å traktorere.
    Å bilere.
    Å sykelere.

    Pluteslig har man ikke kjørt en meter med noen av dem.

  5. Sindre Rudshaug sier:

    Forstå det den byråkrat som kan!

Legg igjen en kommentar

