Politisk islam på tiltalebenken

Anne Stensvold forbigår i stillhet politisk islam, når hun i Aftenposten 22.02 “vanskelig kan se hvordan religion skal kunne true ytringsfriheten”. Det er helt korrekt at troselementet, forholdet mellom den troende og hans/hennes gud på ingen måte kan true ytringsfriheten. Den politiske delen av islam derimot har i mange deler av verden vist seg ikke bare å true ytringsfriheten, men også mange andre friheter vi tar for gitt i den vestlige verden. Den islamske, politiske doktrinen kan sees på som enhver annen politisk doktrine med ett eneste unntak: Det er umulig å diskutere ideene med avsender. Doktrinen er basert på døde og uforanderlige dogmer fra en gud, regler som majoriteten av de troende ønsker å basere samfunnslivet på. Vårt felles samfunnsliv. En praksis stikk motsatt av den sekularitet vi i vesten endelig har klart å kjempe frem etter tusener av år med ekstrem politisk praksis på basis av religion.

Det er ikke religionen islam, men politisk islam, populært kalt islamisme, som står på tiltalebenken i hele den vestlige verden. Muslimer har allerede klart å innføre separate lovsystemer i England, der sharia-domstoler dømmer muslimer etter muslimsk lov i familiespørsmål. Den engelske stat har gitt etter for presset og tillatt at dens borgere behandles ulikt, alt etter hvilken religion man har valgt. Dommene utstedt av de religiøse domstolene er like rettskraftige som dommer utstedt av de statlige domstolene. Det er såkalt “frivillig” å underkaste seg sharia-domstolens rettssfære, men det er vel akkurat like frivillig som det er å gå med hijab eller gifte seg med hvem man ønsker. Frivillig for noen, ikke for alle.

Media og sivile europeere etterspør hva slags konsekvenser politisk islam vil få for alle når det nå tydelig integreres i samfunn i Europa. Vår rett til frie ytringer er et område der sekulære og islamister antagelig ikke kan enes. Hva vil det bety for oss? Hva hvis politisk islam kommer i majoritet i større byer? Islamister sliter med å kompromisse på dette området, de krever at kafirer underkaster seg islam i denne saken. Det er ikke tillatt for verken troende eller ikke-troende å avbilde profeten Muhammed. I tillegg til de mange muslimer som er ofre, forsøker islamistene å presse sin ideologi også på oss vantro. Sekulære kan ikke kompromisse i denne saken, for det er vår mest grunnleggende verdi som står på spill. Ytringsfriheten er truet så lenge noen truer ytrerne med vold for å begrense dem. Derfor fortsetter vi å trykke der det gjør vondt, derfor reiser vi oss og sier at vi alle er Spartacus. Vi aksepterer ikke en truet ytringsfrihet, et kompromiss er bare en ettergivende utsettelse. Muhammed-karikaturer er religionskritikk; målestokken på om majoriteten av muslimer kan akseptere sekularitet, målestokken på om politisk islam er totalitær eller kompromissvillig.

Alle som lever i et samfunn med ytringsfrihet må godta at deres tro kan bli utsatt for kritikk. Hvis man er imot dette, så er man i praksis imot ytringsfrihet. Hvor mye er ytringsfriheten verdt hvis vi skal velge bort ting som er ubehagelige eller kontroversielle? Skal vi kun snakke om ting som ingen kan finne støtende? Enten så har vi ytringsfrihet, eller så har vi det ikke. Å tro noe annet er selvbedrag.

Sindre Rudshaug

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i politisk islam og merket med , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Politisk islam på tiltalebenken

  1. Magne sier:

    Bra skrevet.

    Virkelighetsfornektelsen media og politikerne turer frem med, kan til tider oppleves som grotesk. I innlegget ditt glemte du by the way å nevne at kamelrytterne har innført sharia-light lovgivning i Grønland bydel i Oslo.

    Til slutt. En pose karameller til den som gjetter hvor multikulturelle Europa nå er på vei:

  2. Sindre Rudshaug sier:

    Kjip, men desverre realistisk fremtid. Dess lengre venstresiden klamrer seg til makten, dess verre blir det styret som kommer etter dem.

    En av mange utfordringer akkurat nå er at mange nordmenn ikke ser problemet og at mange av de som gjør det ikke innser konsekvensene av det og dermed ikke orker å bruke mye energi på det. Muslimene hoster opp 3000 til en demonstrasjon mot ytringsfrihet – nordmenn klarer ikke hoste opp 100. Majoriteten av nordmenn sitter og ser på at fremtiden taes fra, om ikke dem, så ihvertfall deres barn og barnebarn. De har rett og slett ingen ork til å sette seg grundig inn i problemet og gjøre noe. Skolering er 1. bud.

    cspipublishing.com har en selvstudiebok i politisk islam som enhver europeer bør lese. Da skjønner man mer av hva politisk islam er. Eller egentlig alt hva det er!

    Mvh Sindre

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s